Groningen cultuurprovincie nummer één dankzij cultuurcentrum Forum

GRONINGEN – Terwijl Noord-Holland het grootste cultuuraanbod heeft, zijn Groningers nóg trotser dan Noord-Hollanders op de cultuurinstellingen in eigen provincie. Friesland is de nummer drie cultuurprovincie van Nederland. Groningen steeg in de afgelopen tien jaar van de derde naar de eerste positie dankzij de komst van het Forum, het markante cultuurcentrum dat in 2019 zijn deuren opende. Dit blijkt uit het Vrije-Tijd-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor 180.000 mensen zijn ondervraagd sinds 2006. Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat de reputatie van de cultuursector verzwakt sinds het einde van de coronacrisis.

Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Groningen is Noord-Holland voorbijgestreefd als nummer één cultuurprovincie dankzij de komst van het Forum. Hoewel het ontwerp en de kosten tot veel commotie leidden vóór en tijdens de bouw, heeft de hele provincie het opvallende gebouw met exposities, films, evenementen, bibliotheek en horeca inmiddels omarmd. Het toont aan hoe een iconisch cultuurgebouw enorme invloed kan hebben op het levensgeluk van mensen.’

Toch ziet Beerda dat de Martinitoren, evenementencentrum Martiniplaza en het Groninger Museum nog steeds dé culturele iconen zijn voor de Groningers. ‘In de stad en daarbuiten voeden deze drie culturele trekpleisters in sterke mate de Groninger trots op de eigen provincie. De Noordelingen zijn zelfs nog trotser op het culturele aanbod dan Noord-Hollanders, terwijl in deze provincie het Rijksmuseum, Anne Frank Huis en theater Carré de top drie vormen.’

Provincies met sterkste cultuuraanbod volgens eigen bevolking in 2023 (+ positie in 2013)

  1. (3) Groningen
  2. (1) Noord-Holland
  3. (2) Friesland
  4. (5) Utrecht
  5. (6) Zuid-Holland
  6. (8) Zeeland
  7. (7) Limburg
  8. (4) Drenthe
  9. (11) Noord-Brabant
  10. (9) Gelderland
  11. (12) Overijssel
  12. (10) Flevoland

Bron: Vrije Tijd Merkenonderzoek 2013-2023

Cultuursector verzwakt sinds einde coronacrisis; alleen bioscopen populairder
Hendrik Beerda: ‘Juist doordat het in de coronaperiode onmogelijk was, werd een bezoek aan een museum, theater of festival toen veel meer op waarde geschat. Nu moet de aandacht weer verdeeld worden. Het Luxor Theater Rotterdam, Carré en het Holland Festival concurreren met verre reizen en andere vrijetijdsbestedingen. Deze topmerken in de culturele wereld verloren in één jaar tijd maar liefst 5 procent merkwaarde.’

Beerda ziet ook hevige concurrentie voor de culturele sector uit onverwachte hoek: ‘In de coronaperiode ontdekten veel mensen de gratis wandelingen in de natuur. Gek genoeg is dat gaan concurreren met een bezoek aan cultuurorganisaties waar lange tijd de deuren gesloten bleven. Daar komt nu ook nog eens de inflatie bovenop, wat het voor festivals en theaters nóg lastiger maakt. Het advies is om zichtbaarder te zijn op plekken waar consumenten een keuze maken uit het enorme vrijetijdsaanbod. Cultuurinstellingen moeten écht hard werken om weer top of mind te worden wanneer mensen iets leuks en leerzaams willen ondernemen.’

Onderzoek onder 180.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn inmiddels 180.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

Onderzoek: Niet eerder zoveel steun voor Anne Frank Huis

Het museum ter nagedachtenis aan Anne Frank en haar familie krijgt dit jaar voor het eerst de hoogste beoordeling van alle Nederlandse vrijetijdsorganisaties. De start van de oorlog in Oekraïne lijkt daarin een belangrijke oorzaak te zijn. Sindsdien is de interesse enorm toegenomen in organisaties die verbonden zijn aan de Tweede Wereldoorlog. Dit blijkt uit het jaarlijkse Vrije-Tijd-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Sinds de start van het onderzoek in 2006 zijn 180.000 mensen ondervraagd naar de merkkracht en reputatie van vrijetijdsorganisaties. De Efteling stak jarenlang met kop en schouders boven de rest uit. Dit jaar heeft het Anne Frank Huis de meeste merkkracht, blijkt uit het onderzoek. Mensen noemen het museum vooral uniek en leerzaam.

Vrijetijdsorganisaties met sterkste reputatie

  1. Anne Frank Huis
  2. Efteling
  3. Rijksmuseum Amsterdam
  4. Elfstedentocht
  5. Olympische Spelen

Merkadviseur Hendrik Beerda over het onderzoek: ‘De resultaten laten een duidelijke trendbreuk zien sinds de start van de Oekraïne-oorlog. Sindsdien is de Nederlander veel bewuster van het oorlogsverleden en de kwetsbaarheid van ons land. Vrijheid is opeens geen vanzelfsprekendheid meer en dat doet de interesse enorm toenemen in organisaties die zich op dit thema richten. Herinneringscentrum Kamp Westerbork en het Nationaal Militair Museum hebben sindsdien een nationale uitstraling ontwikkeld en worden direct gezien als de meest informatieve vrijetijdsorganisaties van Nederland.’

Vrijetijdsorganisaties met beste informatievoorziening

  1. Herinneringscentrum Kamp Westerbork
  2. Nationaal Militair Museum
  3. Anne Frank Huis
  4. Oorlogsmuseum Overloon
  5. Rijksmuseum Amsterdam

Alleen onder jongvolwassenen daalt interesse in Anne Frank Huis
Beerda: ‘Een bijna tegendraadse onderzoeksuitkomst is de dalende interesse van de 18- tot 30-jarigen in het Anne Frank Huis. Hoewel deze bevolkingsgroep veel respect heeft voor het museum, daalt de neiging om het museum te bezoeken. Voor deze nieuwe generatie volwassenen is een speciaal educatieprogramma nodig. Ze hebben nu steeds minder het idee dat er iets te leren valt tijdens een bezoek aan het Anne Frank Huis. Wat verder opvalt in de onderzoeksresultaten is dat volwassenen een bezoek aan het Anne Frank Huis niet erg geschikt vinden voor kinderen. Kennelijk wordt het onderwerp als te confronterend ervaren.’

Onderzoek onder 180.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn 180.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.